OPROŠTAJ S VRTIĆEM I PRIPREMA ZA ŠKOLU

Kako pomoći djetetu kada se odvaja od prijatelja u vrtiću?

Odvajanje od vrtićkih prijatelja, kao i rastanak od omiljene odgajateljice iz vrtića, predstavlja svojevrsni gubitak za dijete. Nije moguće postati „školarcem“, a da prije toga dijete ne izgubi sigurnost vrtića i prijateljstva koja je izgradilo u tom okruženju. Iako je polazak u školu kod većine djece i roditelja popraćen osjećajem uzbuđenja i veselja, važno je razgovarati s djetetom o svim promjenama koje će se dogoditi, uključujući i sve ono što se gubi odlaskom iz vrtića. Važno je pomoći djetetu da nađe način kako se oprostiti od prijatelja, posebno onih koje možda neće viđati u školi ili u susjedstvu.

Kako djetetu olakšati prilagodbu na polazak u školu?

• Razvijajte pozitivne stavove djeteta prema školi i učitelju. Nemojte nikada plašiti dijete školom niti mu prijetiti njegovom učiteljicom. O školi pričajte kao o mjestu na kome će dijete puno naučiti i raditi zanimljive stvari.
• Dajte djetetu do znanja da imate povjerenja u njegove sposobnosti i da može računati na vašu pomoć. Razgovarajte na koje načine može zatražiti pomoć od vas, tko mu još može pomoći kada nešto ne razumije ili ima problema.
• Poželjno je prije početka nastave prošetati s djetetom, pokazati mu školu iznutra (ukoliko je moguće), prošetati oko škole i zadržati se na školskom igralištu. Prvi kontakt sa školom, kako s prostorom tako i s djelatnicima škole, često je vrlo važan za djetetov osjećaj sigurnosti i zadovoljstva.
• Na vrijeme i u ugodnoj atmosferi nabavite potreban pribor za školu. Uključite dijete u sve aktivnosti oko nabave i pripreme školskog pribora i knjiga.
• U dogovoru s djetetom odredite prostor za rad i učenje. Vrlo je važno da dijete ima vrijeme i prostor za rad, učenje i pisanje svojih zadaća. Važna su jasna pravila vezana za učenje i školske obaveze, a poticanje učenja na istom mjestu i u isto vrijeme olakšava razvijanje radnih navika kod djece. Također, poželjno je da radna površina i prostor tijekom pisanja zadaća i učenja nemaju puno sadržaja i igračaka koje će odvlačiti djetetovu pažnju.
• Pažljivo planirajte godišnji odmor – osigurajte si slobodne dane kako bi mogli prvih dana otpratiti dijete u školu i dočekati ga po povratku iz škole.
• Pobrinite se da učitelj/ica i stručna služba škole dobiju sve važne informacije koje mogu pomoći boljem razumijevanju djetetovog ponašanja i eventualnih teškoća.

Nova pravila, drugačiji način rada od onog u vrtiću, očekivanja i zahtjevi školske sredine predstavljaju stresnu situaciju i potrebno je određeno vrijeme kako bi se djeca privikla na novu sredinu. Moguće je da će se separacijski strahovi, koji su razvojno očekivani, pojačati i postati izraženiji, što se u ponašanju djeteta može opaziti kroz teže odvajanje od roditelja, brizi za sigurnost roditelja, pozivanje roditelja da ostane u školi ili odbijanje odlaska u školu. Neki od ranije spomenutih savjeta koji mogu olakšati djeci polazak u školu, doprinijet će smanjenju početne tjeskobe i zabrinutosti djeteta.

I ne zaboravite, dijete koje postaje učenik ne prestaje biti dijete!

Korišteni izvori:
• Poliklinika za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba

Pripremila: Diana Panjković, pedagog